O regulácii parkovania
Prečo je regulácia parkovania dôležitá
Mestské zastupiteľstvo v Žiline na svojom júnovom zasadnutí schválilo zavedenie regulovaného parkovania na sídlisku Solinky. Nové pravidlá začnú platiť od 1. novembra 2025. Ide o dôležitý krok smerom k lepšiemu usporiadaniu verejného priestoru a k spravodlivejšiemu prístupu k nemu.
Verejný priestor v mestách je obmedzený zdroj, ktorý čelí rastúcemu tlaku – zo strany individuálnej dopravy, obsluhy, peších, cyklistov, ale aj potrieb zelene, dažďovej vody či tieňa. Jedným z najväčších „spotrebiteľov“ tohto priestoru je statická doprava – teda zaparkované autá.
V prostredí neriadeného parkovania sa verejný priestor stáva neprehľadným, málo čitateľným a často konfliktným. Vozidlá parkujú na chodníkoch, križovatkách, zelených plochách či priamo na koreňových systémoch stromov. Tento stav znižuje kvalitu života a výrazne zhoršuje podmienky pre pešiu dopravu – najmä pre deti, seniorov a osoby so zníženou mobilitou.
Čo hovorí odborná literatúra?
Podľa Donalda Shoupa (The High Cost of Free Parking, 2005) bezplatné a neregulované parkovanie umelo zvyšuje dopyt po statickej doprave, zvyšuje počet áut na domácnosť a vedie k preťaženiu ulíc.
NACTO Urban Street Design Guide (2013) odporúča riadiť parkovanie ako nedeliteľnú súčasť plánovania mobility a verejného priestoru – nie ako izolovaný dopravný problém.
Európska komisia vo svojich Sustainable Urban Mobility Planning Guidelines (2021) označuje reguláciu parkovania za kľúčový nástroj na podporu udržateľnej dopravy, znižovanie emisií a ochranu kvality mestského priestoru.
Regulácia parkovania nie je len o výbere poplatkov
Je to strategický urbanistický nástroj, ktorý umožňuje:
Uprednostniť rezidentov – najmä tých s trvalým pobytom v lokalite
Znížiť tlak na verejný priestor, ktorý je dnes často preplnený vozidlami
Zvýšiť bezpečnosť a čitateľnosť ulíc – vďaka organizovanému parkovaciemu režimu
Podporiť udržateľné formy dopravy – pešiu, cyklistickú, verejnú
Uvoľniť priestor pre zeleň, dažďovú vodu a ľudí – teda obnoviť ulice ako kvalitné verejné priestranstvá
Inšpirácia zo zahraničia
Mestá ako Viedeň, Oslo či Brusel ukazujú, že zavedenie regulácie parkovania vedie k:
- zvýšeniu kvality života,
- zníženiu dopravného stresu,
- možnosti komplexnej obnovy ulíc,
- a zníženiu závislosti od individuálnej automobilovej dopravy.
Zavedenie regulovaného parkovania na sídlisku Solinky je prvým krokom k čitateľnejšiemu, férovejšiemu a kvalitnejšiemu verejnému priestoru. Je to príležitosť zmeniť spôsob, akým ulice fungujú – nie ako sklad áut, ale ako miesto pre život.
Hlavnou črtou regulácie parkovania je uplatňovanie rezidentského princípu, teda aby boli čo najviac zvýhodnení obyvatelia mesta Žilina. Pravidlá a podmienky parkovania v centre mesta sa určujú na základe schváleného Všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch miestnych ciest na území mesta Žilina.
Krátkodobé parkovanie
Pre návštevníkov umožňujeme rôzne formy úhrady za krátkodobé státie. Parkovací lístok je možné kúpiť cez SMS, prostredníctvom mobilnej aplikácie, alebo tiež využitím parkomatu.



Dlhodobé parkovanie
Rezidenti a abonenti si parkovaciu kartu môžu vybaviť pohodlne z domu, a to prostredníctvom webshopu, ktorý ponúka možnosť úhrady platobnou kartou. Návšteva rezidenta bude môcť zaparkovať po úhrade návštevníckej karty online cez účet daného rezidenta. Naďalej všetky úkony je možné realizovať aj osobne v klientskom centre Mestského úradu v Žiline, kde sa dá požiadať o vydanie parkovacej karty s úhradou v hotovosti.
Kontrola parkovania
Vykonáva sa prostredníctvom kontrolórov v teréne skenovaním EČV. Moderný spôsob kontroly len na základe EČV bude neskôr doplnený o skenovacie vozidlo. Nie je povinnosť mať umiestnené parkovacie oprávnenie za oknom vozidla. Celá evidencia ako aj kontrola prebieha elektronicky.
Dlhodobé ciele
Od zavedenej regulácie parkovania si sľubujeme vytvorenie spravodlivých podmienok pre všetkých Žilinčanov. Stratégia parkovania je založená na princípe uprednostňovania rezidentov pred nerezidentami. Uprednostňuje sa aj rezident mesta mimo parkovacej zóny pred nerezidentom (abonentom), čo motivuje ľudí k prihláseniu sa na trvalý pobyt.
Tieto opatrenia majú za cieľ ľudí motivovať postupne si osvojiť lepšie dopravné návyky za účelom zvýšenia mobility v rámci celého mesta. Chceme tak tiež podporiť využívanie alternatívnych spôsobov dopravy. Lepšia organizácia parkovania, či už meste, alebo na sídliskách bude znamenať menej áut na parkoviskách a tým zlepšenie dostupnosti parkovania, čo prispeje k uprataniu verejného priestoru a jeho celkovo lepšieho vnímania zo strany obyvateľov.
Skúsenosti z iných miest ukazujú, že spravodlivá regulácia parkovania je krok správnym smerom, ktorý obyvatelia s odstupom času budú vnímať ako správne rozhodnutie.