Parkovanie v centre Žiliny
je spoplatnené od roku 2003. Po dvadsiatich rokoch, počas ktorých regulované
parkovanie v centre prevádzkovala Žilinská parkovacia spoločnosť a.s. túto
iniciatívu preberá výlučne mesto Žilina od 07.06.2023. Na základe schváleného
Všeobecne záväzného nariadenia č. 6/2023 o dočasnom parkovaní motorových
vozidiel na vymedzených úsekoch miestnych ciest na území mesta Žilina sa určujú
nové pravidlá a podmienky regulácie parkovania v centre mesta.
Zmena prináša nové formy úhrady
za krátkodobé státie pre návštevníkov mesta. Po novom parkovací lístok je možné
kúpiť cez SMS, prostredníctvom mobilnej aplikácie, alebo tiež využitím
parkomatu. Rezidenti a abonenti si parkovaciu kartu môžu vybaviť pohodlne
z domu, a to prostredníctvom webshopu, ktorý ponúka možnosť úhrady
platobnou kartou. Návšteva rezidenta bude môcť zaparkovať po úhrade
návštevníckej karty online cez účet daného rezidenta. Naďalej všetky úkony je
možné realizovať aj osobne v klientskom centre Mestského úradu
v Žiline, kde sa dá požiadať o vydanie parkovacej karty
s úhradou v hotovosti. Okrem toho sa sprísňujú aj podmienky pre
vydanie rezidentskej parkovacej karty. Upravuje sa tiež doba spoplatnenia
a zároveň sa upravuje aj režim na jednotlivých cestách, kde sú dopravným
značením vyznačené parkovacie miesta.
Mení sa aj systém kontroly
dodržiavania pravidiel. Namiesto doteraz využívaných hliadok Mestskej polície
v Žiline sa kontrola vykonáva prostredníctvom kontrolórov v teréne
skenovaním EČV. Moderný spôsob kontroly len na základe EČV, ktorý bude neskôr
doplnený o skenovacie vozidlo prináša zrušenie povinnosti mať umiestnené
parkovacie oprávnenie za oknom vozidla. Celá evidencia ako aj kontrola prebieha
elektronicky.
Parkovacia politika je založená
na princípe uprednostňovania rezidentov pred nerezidentami. Uprednostňuje sa aj
rezident mesta mimo parkovacej zóny pred nerezidentom (abonentom), čo motivuje
ľudí k prihláseniu sa na trvalý pobyt, čo má vplyv na počet obyvateľov mesta,
a nepriamo tak na príjmy zo štátneho rozpočtu v podobe podielových
daní. Parkovacia politika ovplyvňuje aj finančnú disciplínu občanov, keďže
vydanie parkovacej karty je podmienené pozdĺžnosťou voči mestu.
Mesto na parkovaciu politiku
zriadilo samostatný účet, na ktorý budú poukazované prostriedky z výberu
parkovného, a ktoré zároveň budú použité výlučne na dopravný účel, ako je
prevádzka parkovacieho systému, údržba parkovacích miest, rekonštrukcia ciest,
budovanie cyklotrás a oprava chodníkov.
Okrem týchto aktivít sa prostriedky z tzv. fondu mobility použijú
aj do rozvoja dopravnej infraštruktúry, na projekty v MHD a budovanie
nových okrajových parkovacích plôch.
Od novej parkovacej politiky si mesto sľubuje
zefektívnenie výberu úhrad, čím sa očakáva vyšší výnos z parkovania, ako aj zvýšenie komfortu parkujúcich vodičov
a zvýšený prehľad o jednotlivých úhradách. Parkovacia politika ako
jeden z nástrojov riešenia dopravných problémov mesta začne priaznivo
pôsobiť na dynamickú dopravu po rozšírení regulácie aj na sídliská.