Nákup parkovacej karty

Nová 
parkovacia politika

Parkovanie v centre Žiliny je spoplatnené od roku 2003. Po dvadsiatich rokoch, počas ktorých regulované parkovanie v centre prevádzkovala Žilinská parkovacia spoločnosť a.s. túto iniciatívu preberá výlučne mesto Žilina od 07.06.2023. Na základe schváleného Všeobecne záväzného nariadenia č. 6/2023 o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch miestnych ciest na území mesta Žilina sa určujú nové pravidlá a podmienky regulácie parkovania v centre mesta. 

Zmena prináša nové formy úhrady za krátkodobé státie pre návštevníkov mesta. Po novom parkovací lístok je možné kúpiť cez SMS, prostredníctvom mobilnej aplikácie, alebo tiež využitím parkomatu. Rezidenti a abonenti si parkovaciu kartu môžu vybaviť pohodlne z domu, a to prostredníctvom webshopu, ktorý ponúka možnosť úhrady platobnou kartou. Návšteva rezidenta bude môcť zaparkovať po úhrade návštevníckej karty online cez účet daného rezidenta. Naďalej všetky úkony je možné realizovať aj osobne v klientskom centre Mestského úradu v Žiline, kde sa dá požiadať o vydanie parkovacej karty s úhradou v hotovosti. Okrem toho sa sprísňujú aj podmienky pre vydanie rezidentskej parkovacej karty. Upravuje sa tiež doba spoplatnenia a zároveň sa upravuje aj režim na jednotlivých cestách, kde sú dopravným značením vyznačené parkovacie miesta. 

Mení sa aj systém kontroly dodržiavania pravidiel. Namiesto doteraz využívaných hliadok Mestskej polície v Žiline sa kontrola vykonáva prostredníctvom kontrolórov v teréne skenovaním EČV. Moderný spôsob kontroly len na základe EČV, ktorý bude neskôr doplnený o skenovacie vozidlo prináša zrušenie povinnosti mať umiestnené parkovacie oprávnenie za oknom vozidla. Celá evidencia ako aj kontrola prebieha elektronicky. Parkovacia politika je založená na princípe uprednostňovania rezidentov pred nerezidentami. Uprednostňuje sa aj rezident mesta mimo parkovacej zóny pred nerezidentom (abonentom), čo motivuje ľudí k prihláseniu sa na trvalý pobyt, čo má vplyv na počet obyvateľov mesta, a nepriamo tak na príjmy zo štátneho rozpočtu v podobe podielových daní. Parkovacia politika ovplyvňuje aj finančnú disciplínu občanov, keďže vydanie parkovacej karty je podmienené pozdĺžnosťou voči mestu. 

Mesto na parkovaciu politiku zriadilo samostatný účet, na ktorý budú poukazované prostriedky z výberu parkovného, a ktoré zároveň budú použité výlučne na dopravný účel, ako je prevádzka parkovacieho systému, údržba parkovacích miest, rekonštrukcia ciest, budovanie cyklotrás a oprava chodníkov.  Okrem týchto aktivít sa prostriedky z tzv. fondu mobility použijú aj do rozvoja dopravnej infraštruktúry, na projekty v MHD a budovanie nových okrajových parkovacích plôch. 

Od novej parkovacej politiky si mesto sľubuje zefektívnenie výberu úhrad, čím sa očakáva vyšší výnos z parkovania, ako aj zvýšenie komfortu parkujúcich vodičov a zvýšený prehľad o jednotlivých úhradách. Parkovacia politika ako jeden z nástrojov riešenia dopravných problémov mesta začne priaznivo pôsobiť na dynamickú dopravu po rozšírení regulácie aj na sídliská.